بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه پس از دو سال خانه‌نشینی، به بسیاری از چالش‌های آموزشی پایان داد و ثابت کرد برای آموزش درست، هیچ‌جا مانند مدرسه و هیچ‌کسی مانند معلم نیست؛ اما همچنان بزرگ‌ترین چالش نظام آموزشی، یعنی عقب‌ماندگی‌های تحصیل در دوران کرونا به قوت خود پابرجاست.yes

 

لیلاسادات ابطحی؛ معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز با اشاره به ابلاغ دستورالعمل برگزاری امتحانات پایان سال مدارس به زودی اظهار می‌کند: هنوز چیزی به دست ما نرسیده است اما والدین اطمینان داشته باشند که برای عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان برنامه جبران و تثبیت یادگیری را در تابستان ادامه خواهیم داد، در یک ماه باقی مانده از آموزش حضوری هم تمام همت ما این است که عقب‌ماندگی بچه‌ها رصد و جبران شود.

وی با اشاره به انجام نوبت اول رصد دانش‌آموزان، تاکید می‌کند: در یک ماه آینده تمام خدمات ممکن برای دانش‌آموزانی که نیازمند تلاش هستند، فراهم می‌شود اما برای کودکانی که این ضعف تحصیلی تا پایان سال جبران نشود، همچنان برنامه جبران و تثبیت یادگیری ادامه می‌یابد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره میزان عقب‌ماندگی تحصیلی در بین دانش‌آموزان، می‌گوید: ممکن است برخی بچه‌ها این حس را داشته باشند اما آمار نشان‌دهنده چنین شرایطی نیست، بعد از نوبت اول رصد و پایش تحصیلی برای وضعیت همه دانش‌آموزان، پایگاه‌های رشد به شکل زودهنگام فعال شدند و در هر مدرسه یک پایگاه مستقر است و به وظایف خود رسیدگی می‌کند.

آموزش حضوری با مجازی قابل مقایسه نیست

وی با تاکید بر اینکه آموزش حضوری با غیرحضوری قابل مقایسه نیست، خاطرنشان می‌کند: نوع آموزش در حوزه ابتدایی به شکل فرایندی است یعنی وقتی بچه‌ها در کنار معلم قرار می‌گیرند، خیلی خوب مطالب را یاد می‌گیرند همچنین معلم می‌تواند وضعیت آموزشی آنها را پی‌گیری کند به همین دلیل است که به خصوص در آموزش ابتدایی، آموزش به شکل حضوری جوابگو خواهد بود نه به شکل غیرحضوری، این موضوع را می‌پذیریم اما این طور نیست که تعداد زیادی از دانش‌آموزان به همین دلیل دچار مشکل شده باشند.

ابطحی با اشاره به اینکه پیش از اپیدمی کرونا نیز تعدادی از بچه‌ها در مقطع ابتدایی به کفایت تحصیلی نمی‌رسیدند، می‌افزاید: برخی افراد نیاز دارند که زمان بیشتری برایشان صرف شود تا به حد کفایت آموزشی برسند، با پیش‌بینی همین موضوع و کرونا بود که پایگاه‌های رشد به شکل زودهنگام فعال شد و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند تا براساس همین رصد، با دانش‌آموزانی که کفایت آموزشی دارند تا نیمه خرداد خداحافظی کنیم و زمان باقی مانده را به دانش‌آموزانی اختصاص دهیم که ضعف آموزشی دارند.

وی از ادامه فعالیت پایگاه‌های رشد تا شروع سال تحصیلی آینده یعنی اواخر شهریورماه خبر می‌دهد و می‌گوید: از همکاری گروه‌های جهادی و معلمان بدون مرز نیز برای جبران ضعف برخی دانش‌آموزان تا پایان تابستان استفاده خواهد شد.

 

منبعimna